Mòdul: EMPRESA I ORGANITZACIÓ
ECTS: 2
Durada: 19,5 h.
Contingut:
1.1 Economia vitivinícola.
- Els mercats agraris.
- Anàlisi del sector agrari.
- El sector vitivinícola a Catalunya i Espanya.
- Marc institucional pel sector vitivinícola.
1.2. Entorn de la UE.
- Model vitivinícola europeu.
- La Política Agrícola Comú (PAC) – Antecedents , Objectius i principis.
- La Agenda 2000.
- Instruments financers : el FEOGA (Fons Europeu d’Orientació i Garantia Agrícola).
- La PAC i la ampliació de la UE.
1.3 Entorn internacional.
- Mercats mundials : comerç interior i exterior.
- Mecanismes de regulació de mercats.
- Principals zones de producció : Europa , Amèrica , Oceania , Àsia i Nord Amèrica.
1.4 Entorn legal.
- Legislació internacional, comunitària i estatal.
- Dret vitivinícola : la nova llei del vi.
- Fiscalitat d’empreses vitivinícoles.
- Propietat industrial: Patents, marques, Denominacions d’Origen.
- Seguretat i qualitat alimentària: certificacions.
1.5. Estratègia i creixement empresarial.
- L’empresa en el context del sistema econòmic.
- Anàlisis estratègic: estructura competitiva i anàlisi intern.
- Formulació de l’estratègia.
- Models organitzatius.
- Adequació organitzativa.
- Implantació de l’estratègia.
- Control i seguiment de l’estratègia.
Mòdul: MÀRQUETING I MODELS DE NEGOCI
ECTS: 2
Durada: 24 h.
Contingut:
2.1. Màrqueting. Claus de l’èxit i referents.
- Orientació de les empreses.
- Claus de l’èxit i errades més comuns.
- On juguem.
- Perquè venc o no.
- Models referents. Les 15 Ps.
2.2. Model de negoci.
- Referents a mida.
- Estratègies empreses vitivinícoles.
- Plans de màrqueting més adients.
- Formulació estratègica: valor – segmentació – posicionament.
- Casos pràctics.
2.3. Propostes de valor i pricing.
- Què presentem al mercat.
- Què valoren els consumidors.
- Què valoren els distribuïdors.
- Consells en aplicació i decisions de prez.
2.4. Comunicació, impulsió i distribució.
- Plans de Comunicació eficaços.
- Estructura de Plans de Comunicació a curt o llarg termini.
- Casos pràctics.
- Publicitat i Relacions Públiques.
- Imatge i Branding.
- Altres models de comunicació.
- Models de Distribució.
2.5. Postvenda, promocions i relacions.
- Relacions amb clients.
- Fidelització.
- Promocions de vendes.
- Influència.
2.6. Consells útils.
- Volem fer diners o fer vi?
- Casos de treball.
- Plans de màrqueting: grans empreses, petites empreses.
- Plans de màrqueting: nous mercats.
- Oportunitats i networking.
- Influència.
Mòdul: JOC DE SIMULACIÓ. ACTIVITAT TASTAVINS
ECTS: 0,5
Durada: 7 h.
Contingut:
- Investigació de mercats.
- Creació de Marques.
- Creació de Proposta de Valor i Missatges.
- Treball en equip.
- Medis de Comunicació.
- Joc de Simulació: Fem un Tastavins.
Mòdul: MÀRQUETING INTERNACIONAL I BRANDING
ECTS: 2
Durada: 18 h.
Contingut:
- Segmentació adequada del mercat.
- Definir estratègia de desenvolupament de negoci a nivell internacional.
- Posicionament en preu en funció dels costos operatius.
- Exemples reals.
Mòdul: MÀRQUETING DIGITAL
ECTS: 1
Durada: 15 h.
Contingut:
- Prospecció dels actors claus en la Distribució.
- Selecció dels canals de retail.
- Aprendre eines de negociació pel canal retail export.
- Casos pràctics.
Mòdul: DIRECCIÓ D'EQUIPS I HABILITATS DIRECTIVES
ECTS: 2
Durada: 24 h.
Contingut:
6.1. Direcció de persones i d´equips.
- Aprofundir en les claus de l’èxit.
- Mapa de competitivitat.
- Rols i tasques del comandament.
- Conèixer més a les persones.
- Innovem en la gestió.
6.2. Desenvolupament de competències.
- Saber transmetre millor.
- Saber dir les coses. Assertivitat.
- Saber donar ordres.
- Saber persuadir amb eficàcia.
- Saber rebre i emetre crítiques.
6.3 Lideratge en temps de transformació.
- El comportament de les persones dins de les organitzacions.
- Treball en equip.
- Liderar en temps de canvi.
- Gestió del temps.
6.4. Lideratge en temps de transformació.
- El comportament de les persones dins de les organitzacions.
- Treball en equip.
- Liderar en temps de canvi.
- Gestió del temps.
6.5. El líder eficaç.
- Estils de lideratge.
- Factors decisius per a assolir objectius.
- Competències de coaching.
- Enfortiment del feedback.
6.6. Gestió de situacions conflictives.
- Resolució de conflictes.
- Gestió de crisi corporativa.
- Negociacions complexes.
Mòdul: CADENA DE VALOR A LA INDÚSTRIA DE VI (APROVISIONAMENTS I LOGÍSTICA)
ECTS: 2
Durada: 13,5 h.
Contingut:
7.1. Aprovisionament.
- Organització de l´aprovisionament dins l'empresa.
- Principis bàsics d’aprovisionament (punt de comanda, lead time...).
- Diferents tipus d’aprovisionament.
- MRP.
- Principals components d´una bodega i característiques d´aprovisionament de cadascuna.
- Avaluació de proveïdors.
- KPIs bàsics d´aprovisionament.
7.2. Logística.
- Control de recepcions.
- Organització interna.
- Control d’expedicions.
- Diferents sistemes d’estanteries (dinàmiques, drive in...).
- Maquinaria: trilaterals, preparadores, trans-elevadors, etc.
- Etiquetatge: EAN13, DUM14, EAN 128.
- RFID.
- Sistemes de Piking per veu, pick to voice.
- SGA i exemples.
- KPIs bàsics de magatzem.
7.3. Distribució.
- Estils de distribució i avantatges i inconvenients (distribuïdor, client final).
- Agencies externes (cotitzacions) i autonoms vs personal propi de transport.
- Exportació: documentacions (CMR, BL, DA500).
- Visió d´incoterms i cotitzacions de contenidors.
- Mètodes de trincatge de carrega (bosses de aire,...).
- Sistemes de seguiment de flota de vehicles ( controls de temperatura, localitzacio).
- KPIs bàsics de distribució.
Mòdul: GESTIÓ ECONÒMICA I FINANCERA
ECTS: 2
Durada: 19 h.
Contingut:
8.1. La realitat empresarial i el seu entorn. Factors de canvi.
- Introducció a la comptabilitat.
- Anàlisi de Balanços i comptes d’explotació.
- Gestió pressupostària i tresoreria.
- La previsió d’ingressos i despeses.
- La confecció del pressupost i el pla de tresoreria.
- El control pressupostari.
- Fonts de finançament.
- Negociació bancària.
- La gestió dels excedents de tresoreria.
- Avaluació de les alternatives d’inversió.
8.2. Analítica de costos.
- Determinació del cost de productes i serveis.
- El control i la reducció de costos.
8.3. Gestió fiscal.
- Procediments tributaris d’aplicació al sector.
- Obligacions formals a nivell fiscal de les empreses i dels empresaris.
- Impostos: Societats, IVA, IRPF.
- Actuacions en casos d’inspeccions tributàries i fiscals.
Mòdul: MASTER CLASS I CONFERÈNCIES
ECTS: 1
Durada: 15 h.
Contingut:
- Estratègies i transformació (Xavier Ybargüengoitia).
- Noves formes de distribució (Alícia Estrada).
- Legal i Jurídic: permisos, llicències i obligacions (Assessors Rius&Rius).
Mòdul: VITICULTURA
ECTS: 2,5
Durada: 25 h.
Contingut:
10.1. Introducció.
- Història de la vinya i extensió actual del cultiu a nivell superfície mundial.
- Models actuals de viticultura.
- Classificació sistemàtica de les vitàcies.
- Característiques de les principals varietats portaempelts.
10.2. Edafologia i climatologia vitícoles.
- Paràmetres climàtics; Diagrames, classificacions climàtiques vitícoles.
- Components el sòl: components orgànics i inorgànics.
- Propietats físiques i químiques del sòl.
10.3. El cicle biològic de la vinya
- Cicle vegetatiu. El plor, la brostada, creixement dels òrgans verds, creixement de la baia, agostament.
- Cicle reproductor. La floració i quallat. El verol i formació de la llavor. Maduració fenòlica i aromàtica. Determinació de la data de verema.
10.4. Plantació d’una vinya.
- Estudis previs a la plantació.
- Disseny i traçat de la plantació: densitat i marc de plantació. Sistemes de Plantació.
- Sistemes de conducció: sistemes verticals i horitzontals. Materials per implantar l'emparrat.
10.5. Pràctiques vitícoles.
- Poda en verd. Objectius i formes de realització.
- La poda d'hivern. Poda de formació i de producció. Tipus de poda: curta, llarga i mixta.
- Fertilització del vinyer. Macro i micronutrients. Necessitats d'elements minerals.
- El Reg a la vinya. Necessitats hídriques. Mètodes de reg.
10.6. Protecció sanitària.
- Plagues i malalties.
- Viticultura convencional.
- Viticultura de protecció Integrada.
- Viticultura Ecològica.
- Viticultura Biodinàmica.
Mòdul: ENOLOGIA
ECTS: 3
Durada: 29 h.
Contingut:
11.1. La verema: criteris de qualitat.
- Composició del raïm, controls de maduresa. Sistemes de verema i transport del raïm.
- Recepció i tractament de la verema, principals transformacions prefermentatives en elaboració de blancs i negres. La previsió d’ingressos i despeses.
11.2. Composició química del vi, principals paràmetres i rangs habituals en mostos i vins. Additius i coadjuvants emprats en enologia.
- Determinacions claus en la caracterització del vi y paràmetres de qualitat.
- Els conservants emprats en enologia: el diòxid de sofre, àcid sòrbic, àcid ascòrbic.
- Principals coadjuvants: additius de clarificació i d’estabilització fisicoquímica i microbiològica.
11.3. La microbiologia del vi: fermentació alcohòlica i malolàctica.
- La fermentació alcohòlica. Microorganismes implicats i metabolòmica del procés.
- La fermentació malolàctica. Descripció el procés i principals bacteris implicats.
11.4. Elaboració de vins blancs i rosats. Procés tradicional i noves tendències.
- L’obtenció del most i la seva clarificació.
- Paràmetres crítics en la fermentació i diferents metodologies emprades.
- Limpidesa del vi: estabilització proteica i tartàrica.
11.5. Elaboració de vins negres.
- Els vins joves i els vins de maceració carbònica.
- La maceració com a estratègia de extracció de color i polifenols als vins de criança.
- Els compostos fenòlics en relació amb les sensacions organolèptiques.
- Tècniques prefermentatives i aspectes principals relatius al procés d’elaboració.
11.6. Envelliment i criança dels vins negres.
- El roure. Origen botànic i geogràfic.
- La bóta i els elements que intervenen en la cessió de gustos i aromes.
- Estratègies d’envelliment segons el perfil sensorial dels vins.
- Alternatives tecnològiques.
11.7. Vinificacions especials.
- Els vins dolços naturals. Els vins rancis.
- Els vins generosos.
- Els vins botrytitzats. Els vins de gel.
11.8. Elaboració de vins escumosos: procés d’elaboració. Mètode tradicional: trets diferencials en el vi base, segona fermentació, criança, aclarida i degorjament.
- Principals metodologies d’elaboració de vins escumosos.
- Elaboració d’escumosos pel mètode tradicional: el cava, trets característics en comparació amb el champagne.
- La cinètica de la segona fermentació i els factors que afecten.
- La criança i clarificació en el mètode tradicional. Expedició: degorjament, tipologies de vins i conservació.
11.9. Gestió fiscal.
- Procediments tributaris d’aplicació al sector.
- Obligacions formals a nivell fiscal de les empreses i dels empresaris.
- Impostos: Societats, IVA, IRPF.
- Actuacions en casos d’inspeccions tributàries i fiscals.
Mòdul: ANÀLISI SENSORIAL
ECTS: 3
Durada: 27,5 h.
Contingut:
12.1. Mecànica del tast, aspectes principals.
- Els sentits emprats en el tast.
- Condicionants en l’anàlisi sensorial.
- La seqüencia d’una degustació.
12.2. Fisiologia dels sentits i la seva interconnexió.
- La vista, l’olfacte i el gust.
- Interacció entre els sentits.
12.3. Principals aromes i la seva potenciació, en funció del tipus de vins. Identificació i localització en vins.
- Principals aromes que es troben en vins blancs i la seva evolució durant l’envelliment.
- Principals aromes que es troben en vins rosats i la seva evolució durant l’envelliment.
- Principals aromes que es troben en vins negres i la seva evolució durant la criança i l’envelliment.
12.4. Principals defectes i el seu origen.
- Defectes d’origen del raïm malmès.
- Defectes microbiològics.
- Les contaminacions per envàs.
12.5. Subjectivitat en la degustació; importància de la memòria i de la referència.
- Minimització de la subjectivitat.
- Utilització de test de discriminació: tast triangular, tast per parelles.
12.6. Descripció de vins; fitxes de tast descriptives i l’anàlisi descriptiu quantitatiu.
12.7. El tast escrit, oral i comercial.
- Utilització de fitxes en el tast de vins blancs, rosats, negres i escumosos de diferents varietats i orígens.
12.8. Tast i caracterització dels vins de les principals zones vitivinícoles espanyoles.
Mòdul: CULTURA VITIVINÍCOLA
ECTS: 3
Durada: 28,5 h.
Contingut:
13.1. El vi al llarg de la història.
- Origen del vi en la història humana.
- Aspectes socials del vi.
13.2. El vi com a aliment.
- Metabolisme del alcohol en el cos humà.
- Vi i salut.
- La paradoxa francesa. Efectes del consum moderat vi.
13.3. Principals regions vitivinícoles del món: tendències.
- Principals tipologies de vins.
- Els majors productors: Espanya, França, Itàlia. Característiques generals de cada país. Reptes d’exportació.
- El nou mon i la seva acció exportadora: Sud Amèrica, Austràlia, Sudàfrica.
13.4. Els sommeliers en el sector vitivinícola.
- Formadors d’opinió, comunicadors.
- Integració dels sommeliers dins el sector.
- El servei dels vins: Temperatura, copes, ampolles, utillatge.
- La decantació dels vins.
- Gestió, conservació i evolució dels vins al celler.
13.5. Maridatges: gastronomia i vi.
- Criteris per a la combinació: afinitat i contrast.
- Semàntica del maridatge.
- El maridatge molecular.
13.6. La comunicació en el sector vitivinícola, un repte del segle XXI.
- Què hi ha darrera d’una ampolla?
- Anàlisi de les tipologies de comunicació.
- L’enoturisme. Anàlisi de diferents projectes, alternatives.
13.7. Tast i caracterització dels vins de les principals zones vitivinícoles mundials.
Mòdul: CERTIFICACIONS I SEGURETAT ALIMENTÀRIA
ECTS: 0,5
Durada: 4,5 h.
Contingut:
14.1. Qualitat de producte.
- Sistemes de certificació del Consorci d’Inspecció i Control per al compliment del plec de condiciones de les Denominacions d’Orígen Protegides.
- Desenvolupament i anàlisi de casos pràctics.
14.2. Qualitat en la gestió.
- ISO 9001:2015. Nou enfocament en la gestió de processos, basada en l’avaluació del risc i els resultats.
- Anàlisi de les millores de la versió 9001:2015 respecte a antigues versions de la norma
14.3. Seguretat alimentària en Celler.
- Pre-requisits per a l’anàlisi i control de punts crítics en un Celler (HACCP).
- Sistemes de gestió de la Seguretat alimentària: ISO 22000, BRC, IFS,GLOBAL GAP, EURENGAP I FSCC 22000.
Mòdul: VISITES
ECTS: 3
Durada: 30 h.
Contingut:
- Pendent de concretar dates i cellers.
Mòdul: TUTORIES
ECTS: 0,5
Durada: 9 h.
Contingut:
- Seguiment del procès d'aprenentatge de l'estudiant.
Mòdul: ENOTURISME
Durada: 5,5 h.
Contingut:
14.1. L’enoturisme. Com fer-ho?
- Disseny del producte enoturístic.
- Anàlisi pràctica d’experiències enoturístiques: Califòrnia, Catalunya, Burdeus, Xina.
- Comercialització i màrqueting dels projectes enoturístics