Altres webs

“Al món del vi cal incorporar a més d’experiència, informació per transferir coneixement nou al negoci”

“Al món del vi cal incorporar a més d’experiència, informació per transferir coneixement nou al negoci”

12 de desembre de 2017

Ruth Troyano Entrevista a Ester Garcia, directora de la Wine Business School, l’escola de negocis del vi  i el cava  i a Joan Miquel Canals, degà de la Facultat d’Enologia de la Universitat Rovira i Virgili.

Entrevista Publicada al diari digital especialitzat en el món del vi "La Conca 5.1"

Mestra de formació i experta en psicopedagogia, Ester Garcia és des de fa dos anys la directora de la Wine Business School (WineBS) de Vilafranca. Prèviament havia estat 10 anys al capdavant d’un centre de formació i projectes internacionals a la Fundació Catalana de lEsplai i aprenent d’enoturisme i vins des de la sala del restaurant Ú de Les Gunyoles, d’on era copropietària. “La curiositat em portava a visitar els cellers el dia festiu i a conversar amb els elaboradors per després transportar a taula tot allò que havia après conversant amb ells”, explica.

Des dels inicis, a la WineBS ha tingut clar que s’ha de créixer “fent esglaons que generin confiança”. El primer i més transcendental després de la seva incorporació el novembre de 2015, ha estat vincular-se amb la Facultat d’Enologia de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona per homologar titulacions. El segon, definir un programa formatiu orientat a la pràctica, amb professorat expert i en actiu al sector del vi. “Hem adoptat el model de solució de les escoles de negoci més importants: un aprenentatge basat en els casos pràctics”, diu Ester Garcia. L’enoturisme, l’exportació i la gestió de l’empresa familiar són matèries imprescindibles als cursos i postgraus de la Wine Business School, però la directora creu que es perfilarà encara més l’oferta formativa quan tinguin “la informació i les necessitats del sector contrastades”. “Hi estem treballant”, afegirà. Confia que a principis de 2018 tindran els primers resultats.

 

Quan i per què es crea la Wine Business School?

La voluntat de crear una escola de negocis neix perquè les formacions de management que hi havia fins el moment (IESE, ESADE) eren molt cares i no tothom  hi podia accedir. El projecte neix el 2009 i s’especialitza en la gestió d’empreses vitivinícoles. Primer amb el nom d’ESCAVI, però aviat  passa a anomenar-se WineBS per la voluntat de l’equipament d’adquirir una dimensió més internacional. L’escola de negocis neix d’una Fundació que té un Patronat, format per un nombre reduït d’institucions i entitats dels sectors públic i privat.

Fa dos anys que Ester Garcia és al capdavant de la WineBS, amb quins reptes per endavant?

Tot just incorporar-me vaig demanar al president de la Fundació de fer alguns canvis en l’organització, i van ser acceptats. Les dues principals línies de treball han estat el conveni amb la Universitat Rovira i Virgili, perquè en ser una universitat descentralitzada tenia raó de ser establir un vincle amb l’escola de negocis i així ho vam fer per homologar estudis i donar més garanties a l’alumnat. Per altra banda vaig suggerir un nou programa de formacions basades en la pràctica i amb la participació d’experts de cada àmbit. Si al primer any el Postgrau en Gestió d’Empreses Vitivinícoles va comptar amb 19 estudiants, en aquest segon ja tenim llista d’espera. Hi ha estudiants de procedència molt diversa, de 8 comarques catalanes diferents mentre que a l’inici només eren de dues comarques i de la vora de Vilafranca.

Els cursos, programes i postgraus recullen aspectes claus en l’empresa vitivinícola del segle XXI com són la comercialització, l’exportació i l’enoturisme. N’heu identificat algun més de transcendental?

L’enoturisme és un puntal dins del Postgrau en Gestió d’Empreses Vitivinícoles i l’exportació té cursos propis perquè és fonamental per l’esdevenir del sector català. A més, entre les propostes de 2018 hi ha un curs nou, el d’herència familiar que s’escau pel perfil de les empreses vitivinícoles de Catalunya. Han de saber com gestionar el relleu generacional en empreses petites i mitjanes perquè puguin perviure i no és gens fàcil. Hi ha casos d’èxit i de fracàs. És important que les famílies continuïn i que no es trenquin malgrat compartir l’activitat professional i empresarial. Aprendre a gestionar aquesta tipologia d’empreses és una assignatura pendent.

Amb el canvi de nom, d’ESCAVI a WineBS, hi ha  una voluntat clara de superar l’àmbit català. Com s’hi està treballant?

Treballem pas a pas, fent esglaons que generin confiança. Primer hem buscat la titulació universitària homologada. Ara estem treballant en una proposta per tenir informació i necessitats del sector del vi  i el cava 100% contrastades, per tal de dissenyar uns estudis que atenguin les necessitats d’una realitat vitivinícola molt diversa com és la del vi a Catalunya, més enllà de les dues grans empreses i de les dues DO’s que ens fan costat al Patronat de la Fundació, volem copsar l’interès de cooperatives i altres tipologies d’empreses del sector. L’orientació pràctica és un altre dels puntals i per bé que som al Penedès no tenim problemes per incloure i fer propostes de formació en altres territoris que excel·leixen com poden ser l’Empordà o el Priorat. Ens hi traslladem quan fa falta.

La dimensió internacional l’hem començat amb el vincle amb la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i el seu Màster Erasmus Mundus WINTOUR, perquè els alumnes procedents de països d’arreu del món, han fet una estada al Penedès per aprofundir en el món del cava. Hem aprofitat l’oportunitat per establir relacions amb les universitats de Bordeus i Porto que participen al WINTOUR. L’estiu vinent durant el ViJazz els alumnes del Màster faran una estada específica al Penedès, que vincularem amb la música. I de cara a 2019 volem organitzar una Escola d’Estiu Internacional. Hem observat el programa que tenen a la Universitat de Califòrnia, un model intensiu d’una setmana amb experts i una temàtica concreta per entendre l’evolució del vi, des del cep a la taula. I el voldríem implementar aquí.

Tots els teus coneixements i responsabilitats prèvies  t’hauran portat a diagnosticar les mancances de formació que té un sector madur, com és el del vi català. Quines són?

Tenim dèficits en l’exportació. L’exemple més clar és el d’un celler que ja està satisfet perquè té un client a Suècia, però què passa quan et deixa de comprar? Als cellers els fa falta un mapa de situació que no fan i que és molt necessari perquè després tinguin èxit. Tenir la resposta abans de posar-hi hores i dedicació. Començar a fer coses sense tenir l’estratègia pensada és un error. També és important formar-se en la gestió de l’empresa familiar. Moltes vegades un pensa que per tradició i per herència ja ho sap tot, que és genètic, però ben bé no és així. Sí que cal seguir el tronc de l’experiència, però també el del coneixement. Sempre explico que és com un trencaclosques, que cal incorporar experiència però també informació per pensar i produir coses noves i transferir-les al negoci. És important tenir humilitat i dir que podem aprendre més. O ratificar que ho estem fent bé; això també ens ho dóna la universitat.

A més a més dels cursos reglats, hi ha propostes formatives i d’oci que puguin implementar-se també a la WineBS?

Tenim un pla de formació anual que inclou el Postgrau en Gestió d’Empreses Vitivinícoles, el Curs Professional de Sommelier de la URV i cursos sectorials com el que començarem al febrer de relleu generacional d’empreses vitivinícoles. Al març farem també un curs d’exportació, com l’any anterior, però amb millores en la vessant de l’agent comercial, amb més suports i maneres de trobar-lo.

I referit al lleure i a la formació complementària, amb l’Escola d’Enoturisme de Catalunya compartim biblioteca i recursos i  per altra banda estem treballant amb la Universitat Rovira i Virgili i altres agents la possibilitat de compartir jornades d’interès mutu, per evitar solapaments i dispersió en el calendari vitivinícola.

 

P1010713

Joan Miquel Canals: “Si vols vendre amb preus per sobre de la mitjana, el discurs també ha de ser per sobre de la mitjana”

“Amb la WineBS al cor vitivinícola de Catalunya, la URV no podia quedar al marge de vincular-s’hi”, afirma Joan Miquel Canals, degà de la Facultat d’Enologia de la universitat tarragonina. I afegeix: “La WineBS és la formació continuada dels nostres estudiants i a través seu podem ampliar la influència territorial de la universitat. Hem de tenir en compte que la major part de les empreses del sector estan al Penedès. El cava representa un 60% del valor de la vitivinicultura catalana”, dirà Canals.

El maig de 2016, la URV va esdevenir sòcia estratègica de la WineBS en virtut del conveni signat entre les parts on s’especificava que s’articularia una formació especialitzada i transversal d’alt nivell que s’impartiria a Vilafranca “per contribuir a la competitivitat  global del sector a través de la formació continuada i la formació universitària reglada, sobretot en l’àmbit de la gestió empresarial; la consultoria i l’assessorament sectorial i la recerca i la innovació”. I així ha estat.

“Els alumnes potencials dels estudis de la WineBS no són ni Freixenet ni Codorníu ni Gramona, sinó la petita i mitjana empresa, els cellers familiars, les empreses d’una, dues o tres persones que necessiten saber més d’exportació, de com gestionar l’empresa, d’enoturisme, de comunicació”, diu Joan Miquel Canals. “Hi ha una part de socialització del coneixement important, de posar-lo a l’abast dels petits elaboradors que representen el 90% del sector vitivinícola català. Té tot el sentit del món associar la URV amb la WineBS per oferir més formació continuada”, remarca.

Encara no fa dos anys de la signatura del conveni però la Facultat d’Enologia ja en fa un balanç positiu. “És una win-win situation” resumeix el degà. “A la WineBS li  va bé per dotar d’activitat el centre de negocis i a nosaltres per ampliar el coneixement de la URV. Comptem amb professorat expert i competent, formadors que són referents en els seus respectius àmbits professionals”, explica Canals.  Per al degà de la facultat tarragonina, els cursos i postgraus de la WineBS estan enfocats a dotar els estudiants de les habilitats que avui està demanant el mercat del vi: “Cada any vaig a la fira ProWein, a Düsseldorf, i cada vegada trobo més enòlegs que són a la fira explicant els vins. Si vols vendre vi i donar valor afegit, has d’explicar el perquè i has de ser capaç d’aguantar el raonament d’un Master of Wine. Si vols vendre amb preus per sobre de la mitjana, el discurs també ha de ser per sobre de la mitjana. I per explicar amb detall els vins, has de ser un expert. Això no vol dir que elaboris el vi però sí que sàpigues com es fa i perquè d’una determinada manera”.

La Universitat Rovira i Virigili aporta a la WineBS el seu know how enològic, mentre que la Universitat de Vic, amb la qual també hi ha un conveni signat, aporta el seu bagatge en gestió empresarial i econòmica.